کد قالب کانون سوره نساء

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1769
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 1769
بازدید ماه : 1997
بازدید کل : 154653
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 15 دی 1402

فضیلت و برکات سوره نساء

«سوره نساء» چهارمین سوره از قرآن کریم است و دارای ۱۷۶ آیه می باشد.

نزول سوره

تمام سوره «نساء» مدنى است. برخى گفته‌اند: تمام آیات آن مدنى هستند به جز دو آیه: «إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُکمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‌ أَهْلِها...» (آیه ۵۸) و «یسْتَفْتُونَک قُلِ اللَّهُ یفْتِیکمْ فِی الْکلالَةِ...» (آیه ۱۷۶) که در مکه، نازل شده‌ اند.

این سوره در ترتیب مصحف، چهارمین سوره و در ترتیب نزول، نود و دومین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره ممتحنه و پس از آن سوره زلزال نازل شده است.

تعداد آیات

بنابر عدد شامى، تعداد آیات سوره نساء ۱۷۷ و بنا بر عدد کوفى ۱۷۶ و بنابر عدد دیگران ۱۷۵ آیه است. اختلاف در آیه ۴۴: «أَنْ تَضِلُّوا السَّبِیلَ» و آیه ۱۷۳: «فَیعَذِّبُهُمْ عَذاباً أَلِیماً» مى‌باشد که اولى بنابر عدد کوفى و شامى یک آیه به حساب آمده است و دومى تنها بنابر عدد شامى.

محتوا و هدف سوره

بطورى که از اولین آیه این سوره بر می‌ آید، سوره نساء در مقام بیان احکام زناشویى است، از قبیل اینکه: "چند همسر می توان گرفت"، "با چه کسانى نمی ‌توان ازدواج کرد" و ... و نیز در مقام بیان احکام ارث است و در خلال آیاتش امورى دیگر نیز ذکر شده، نظیر احکامى از نماز، جهاد، شهادات، تجارت و غیره، و مختصرى هم در باره اهل کتاب سخن رفته است.

و مضامین آیاتش شهادت مى ‌دهد بر اینکه این سوره در مدینه و بعد از هجرت نازل شده و از ظاهر آنها بر می ‌آید که یک باره نازل نشده است، هر چند که غالب آیات آن بی ‌ارتباط به هم نیستند.[۱]

فضیلت سوره

ابى بن کعب از پیامبر گرامى نقل کرده است که: «هر کس "سوره نساء" را قرائت کند، گویى به هر مؤمنى که پس از وى بیاید، میراثى صدقه داده و اجر او به اندازه کسى است که بنده‌اى را بخرد و آزاد کند و از شرک برى می‌شود و در مشیت الهى از کسانى است که از خطاى آنها چشم‌پوشى شده».

عیاشى نیز به اسناد خود از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل کرده است که: «هر کس سوره نساء را در روزهاى جمعه بخواند، از فشار قبر ایمن خواهد بود».[۲]

پانویس

 
  • محمد حسین طباطبایی، تفسیر المیزان،ج۴، ص۱۳۴.
  1. ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، فضل بن حسن طبرسی، گروه مترجمان، ج‌۵، ص۴.

منابع

  • ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، فضل بن حسن طبرسی، گروه مترجمان، انتشارات فراهانی، تهران، ۱۳۶۰.
  • محمد حسین طباطبایی، تفسیر المیزان، قم، ۱۴۱۷ ق.
  • ترتیب نزول سوره ها، در همین دانشنامه.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: سوره های قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی